Redigeringstips IV
2011-02-28 15:19:38



Jag tänkte visa hur jag redigerade denna bild som jag lade upp för någon dag sedan. Originalbilden var väldigt underexponerad så det första jag gjorde var att ljusa upp den i camera-raw.


Jag öppnade sedan bilden i Photoshop och gjorde två kopior av bakgrundslagret. Lagret i mitten gjorde jag svartvitt och det översta ändrade jag till blandningsläget soft light. Jag justerade även opacitetsinställningarna på dessa två lager tills jag fick en lagom blandning.


Därefter skapade jag ett nytt lager för kurvor som jag placerade över det svartvita lagret. Där justerade jag den röda, gröna och blå kurvan var för sig.



När det var gjort skapade jag ett lager med färg via solid color som finns under "create new fill or adjustment layer" längst ner i lagerpaletten. Jag valde en rosa färg och sänkte opaciteten på lagret. Därefter skapade jag ytterligare ett lager på samma sätt men valde en lila färg . Detta lager ändrade jag blandningsläge på till exclusion och sänkte opaciteten till 3 %.



Jag tyckte fortfarande att bilden var lite för mörk så jag skapade ett till lager för kurvor och drog upp den högra delen av RGB-kurvan för att ljusa upp bilden.

Slutligen gjorde jag några finjusteringar, jag tog bort fläckar med hjälp av healing brush samt ljusade upp läpparna nÃ¥got genom att använda klonstämpeln och klona frÃ¥n ett ljusare parti.


Kommentera (10)


En vacker dröm
2011-02-26 10:43:27




Självporträtt. När jag tog dessa bilder använde jag ett stativ med kameran riktad nedÃ¥t mot golvet och en fjärrutlösare. Jag lÃ¥g under stativet och hade fokus pÃ¥ mitt ansikte. Jag fotograferade sedan med en relativt lÃ¥ngsam slutartid (1/6 sek) och under exponeringen viftade jag med plastblommor framför mitt ansikte. I och med den lÃ¥nga slutartiden blev blommorna endast som utdragna färger. Så ett tips är att prova fotografera med olika slutartider, det finns många olika sätt att ta samma bild på. :)
Kommentera (13)


This is me
2011-02-24 07:59:04


Kommentera (10)


Här blir man ensam bland tusen
2011-02-22 20:25:04








Kommentera (18)


För allt vi drömde en gång
2011-02-18 13:00:23




De två sista bilderna har jag tagit på balkongen en dag när det snöade. På den sista bilden är det snöflingor som jag fotograferade med lite längre slutartid.

Det verkar förresten som att det är nÃ¥got som inte fungerar mellan min sida och bloglovin just nu, alla mina inlägg har inte kommit upp pÃ¥ senaste. SÃ¥ om det ser konstigt eller lite extra tomt ut sÃ¥ är det därför. Någon som har haft något liknande problem?
Kommentera (12)




Info Info bloglovin bloglovin Galleri Kontakt Publicerad Publicerad 2 Publicerad 3 2010 Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in 2010 Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in 2009 Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in Logga in
Fotobloggar
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Bildbloggar
Bloggparaden